மருத்துவ படிப்பு மற்றும் மருத்துவம் பயிற்சி

சுகாதாரப் பிரதேசம் மூலம் அதற்குத் தேவையான குறைந்தபட்ச மருத்துவம் மற்றும் மருத்துவம். இந்த குறிப்பில் கீழே குறிப்பிடப்பட்டுள்ள சுகாதாரம் பிரபல்ய அமைப்பு மற்றும் பிரஜா மேடை நிறுவுதல் மற்றும் பராமரிப்பு சேர்க்க வேண்டும்:

ஒவ்வொரு ஆண்டும் ஒரு பொது சுகாதார ஆய்வாளர் பகுதிக்கு குறைந்தது ஒரு புதிய செயலில் உள்ள ஹேப்பி வில்லேஜ் அமைப்பு நிறுவப்பட்டு பராமரிக்கப்படுகிறது. புதிதாக நிறுவப்பட்ட மற்றும் ஏற்கனவே நிறுவப்பட்ட ஹேப்பி வில்லேஜ் அமைப்புகள் இரண்டும் சேர்க்கப்பட்டுள்ளன. இந்த இலக்கு ஒவ்வொரு இரண்டு வருடங்களுக்கும் படிப்படியாக மாறக்கூடும், மேலும் MOOH எழுத்துப்பூர்வமாக அறிவிக்கப்படும்.

ஒரு வருடத்திற்கு ஒரு சுகாதார மருத்துவ அதிகாரி பகுதியில் குறைந்தது ஐந்து புதிய செயல்பாட்டு பாலர் சுகாதார மேம்பாட்டு அமைப்புகள் நிறுவப்பட்டு பராமரிக்கப்படுகின்றன (ஒரு வருடத்திற்கு பிரதேச அளவிலான ஆரம்பகால குழந்தை பருவ மேம்பாட்டு அலுவலர் பகுதிக்கு ஏற்ப). பெரும்பாலான பகுதிகளில், ஒரு பிரதேச ECDO பகுதி ஒரு MOH பகுதியுடன் ஒத்துப்போகிறது.

குடும்ப சுகாதாரப் பணியகம் (2015) அனுப்பிய பள்ளி சுகாதார மேம்பாடு குறித்த சுற்றறிக்கையையும், WHO தென்கிழக்கு ஆசியப் பிராந்தியத்தால் (2021) சுகாதார மேம்பாட்டுப் பள்ளிகளை மீண்டும் உயிர்ப்பிப்பதற்கான அமைச்சகங்களுக்கு இடையேயான கூட்டத்தில் உறுதிமொழியின்படியும் பின்பற்ற வேண்டும். அதன்படி, அனைத்துப் பள்ளிகளும் சுகாதாரத்தை மேம்படுத்தும் பள்ளிகளாக இருக்க வேண்டும்.

ஒவ்வொரு MOH பகுதிக்கும் குறைந்தது ஒரு புதிய செயல்பாட்டு சுகாதார மேம்பாட்டுப் பணியிடம் நிறுவப்பட்டு வருடத்திற்கு ஒரு முறை தொடரப்படுகிறது. முன்னேற்றத்தைப் பொறுத்து இது ஒவ்வொரு இரண்டு வருடங்களுக்கும் படிப்படியாக மாறக்கூடும். இதுபோன்ற சந்தர்ப்பங்களில் MOOH க்கு எழுத்துப்பூர்வமாகத் தெரிவிக்கப்படும்.

மாவட்டத்திற்கு குறைந்தது ஒரு புதிய செயல்பாட்டு சுகாதார மேம்பாட்டு மருத்துவமனை ஆண்டுதோறும் நிறுவப்பட்டு தொடர்ந்து செயல்படுகிறது.

ஒரு குறிப்பிட்ட வருடத்திற்கு ஒரு PHM பகுதிக்கு குறைந்தது ஒரு செயல்பாட்டு MSG நிறுவப்பட்டு பராமரிக்கப்படுகிறது. புதிதாக நிறுவப்பட்ட அல்லது ஏற்கனவே நிறுவப்பட்ட குழுக்கள் இந்த குறிகாட்டியில் சேர்க்கப்பட்டுள்ளன. இது முன்னேற்றத்தைப் பொறுத்து படிப்படியாக மாறக்கூடும். இதுபோன்ற சந்தர்ப்பங்களில் MOOH க்கு எழுத்துப்பூர்வமாக தெரிவிக்கப்படும்.

Health Education and Health Promotion targets aim to reach the objectives of HPB collectively.

Targets are the benchmarks which are the desired change expected for achieving the objectives. Several targets will be responsible for achievement of an objective. The Key Performance Indicators are what we measure to assess progress towards the achievement of targets and thereby the objectives. Therefore, several KPI’s will progress towards achievement of a target.

முடிவுகள் கட்டமைப்பு

முடிவுகள் (தாக்கம்)
ஆரோக்கிய விளைவு (மூன்றாம் நிலை)
சுகாதார மேம்பாட்டு முடிவுகள் (இடைநிலை)
ஆரோக்கிய விளைவு (மூன்றாம் நிலை)
ஆரோக்கிய விளைவு (மூன்றாம் நிலை)
Impact 1: Reduced burden of Non Communicable Diseases
1. Modifiable health determinants of individuals & communities improved
1. Improved Health Literacy among people
1. Capacity (K, A, P, Skills) of health & non-health staff on Health Education & Promotion
2. Availability of Communication & advocacy strategies for improved health communication
1. Training modules and packages developed
2. Capacity-building programs conducted
Impact 2: Improved Nutritional Status across all age groups
2. Risk behaviors of individuals & communities reduced
2. Social Mobilization, Influence, and Action to improve health & wellbeing
3. Establishment & sustenance of Health Promotion settings & community platforms
4. Improved communication through established & maintained platforms
5. Advocacy of relevant stakeholders for establishing Health Promotion settings & platforms
6. Mediation of relevant stakeholders for facilitating establishment of Health Promotion settings & platforms
7. Health Promotion settings established and maintained (village, preschool, school, hospital, workplace)
Impact 3: Reduced burden of Communicable Diseases
3. Supportive healthy environments established
3. Healthy Public Policy and Organizational practice
5. Organizational partnerships established and maintained
6. Health Promotion system strengthened for Health Communication, Promotion, and Publicity
8. Communication platforms established
9. Advocacy channels & partnerships established
10. Health Promotion Bureau & Health Promotion functionaries system re-organized and strengthened
Impact 4: Improved Quality of Life Across Life Course
4. Improved usage of healthy environments

5. Improved quality & access to health services
7. Evidence for Health Promotion generated
11. Monitoring & Evaluation mechanisms established
12. Operational research conducted
Key Performance Indicators of Health Education & Health Promotion activities

Following KPI’s can be used at district level to monitor performance in achieving the HE &HP targets. The formulas to calculate each indicator are given in Annexure 4. The KPII from 1 to 7 are indicators on establishment of settings. These will directly showcase achievement of HE & HP targets. Several advocacy, mediation and enabling sessions will be needed to establish and maintain the functionality of a health promotion settings.  The KPII from 8 to 13 will showcase progress of strengthening communication, health promotion, and health education. The KPII 14 to 17 indicate the progress of supportive supervision, monitoring and evaluation of HE&HP activities in the district. 

1

Percentage of PHI areas with at least 1 functional Happy Village

2

Percentage of MOH areas with at least 5 functional Pre-school Health Promotion settings

3

Percentage of MOH areas with functional health promotion school settings

4

Percentage of MOH areas with 1 functional Work Place Health Promotion setting

5

Number of functional Hospital Health Promotion settings3 in the district

6

Percentage of PHM areas with at least one functional MSG

7

Percentage of MSG registered with the HPB via app

8

Percentage of supervisory health staff trained on basic health communication skills per district

9

Percentage of supervisory health staff trained on health promotion per district

10

Percentage of all other staff in health sector trained on health communication per district

11

Percentage of all other staff in health sector trained on health promotion per district

12

Percentage of MOOH areas where health promotion programs developed by HPB are implemented in accordance with guidelines

13

Percentage of MOOH areas where health communication programs developed by HPB are implemented in accordance with guidelines

14

Percentage of MOH offices sent the monthly e-HEAPMIS (H1282)

15

Number of quarterly e-HEAPMIS (H1283) sent from the district during the year

16

Number of MOH monthly conferences/in-service training days which had dedicated time for discussing progress of HE&HP activities in the MOH area.

17

Number of district coordinating committee meetings which had dedicated time for discussing progress of HE&HP activities in the district